I lokaltidningen på Gotland om mitt uppdrag med NHL

Skrivet den 2019/11/11

Det var nog en sisådär 20 år sedan jag figurerade i lokalpressen på ”mitt” Gotland.

Då: på isen 🏒

Nu: Om mitt arbete med att den här säsongen marknadsföra NHL-hockeyn i Sverige. 🚨


Nominerad till ”Årets Förebild” i träningsbranschen!

Skrivet den 2019/11/11

Wow! Är så stolt över att ha blivit nominerad till priset som ”Årets förebild” i träningsbranschens årliga awards ”Guldhjärtat”. Extra kul att bli nominerad när jag inte längre är särskilt aktiv med att träna andra människor, utan fokuserar numera mer på business-sidan av branschen i mitt projekt Sweaty Business.

Motiveringen:

”Brian är en person som hjälper till att öka kompetensen i branschen genom en modern approach till media och kommunikation. Det märks att han brinner för branschen som helhet, även fast han inte längre är aktiv som PT/tränare, och delar med sig av kunskap och inspiration väldigt frikostigt. Han inspirerar till att tänka nytt och annorlunda, och gör det på ett ödmjukt sätt. Därför får han min röst. Vi behöver fler som han i branschen.”

Rösta på dina favoriter här 👉: Guldhjärtat


Framtidens gym – trendföreläsning hos Friskis&Svettis

Energigivande förmiddag idag hos Friskis&Svettis där jag var på plats för att hålla en trendföreläsning för deras ledning på tema ”Framtidens gym”, som kickstart på deras interna workshop kring kommande konceptutveckling av Friskis&Svettis-konceptet.

Centrala ämnen som togs upp:

🌟 Personliga upplevelser i centrum – no more anonym masskommunikation

🌟 Flexibilitet & tillgänglighet – Möjlighet att ”konsumera” träning, rådgivning mm oavsett tid och plats

🌟 Datadrivna beslut – produktutvecklingen kommer i allt större utsträckning ske baserat på hur kunderna faktiskt beter sig, och inte enbart baserat på vad man tror att kunderna vill ha.

Vill du eller ditt företag ha en föreläsning kring träningsbranschens framtid? Kontakta mig gärna: brian@sweatybusiness.se


Trender i sociala medier 2019

I veckan fick jag möjligheten att föreläsa hos HRM Affärsutveckling kring hur personer och organisationer/varumärken kan tänka för att bli mer framgångsrika i sitt varumärkesbyggande. I detta inlägg sammanfattar jag ett par trender som jag tog upp samt ger tips på hur man kan utnyttja dessa.

Video, video och ännu mera video

Inom sociala medier är vi inne i den tredje fasen av kommunikation. Första fasen bestod mestadels av textbaserad kommunikation på exempelvis Facebook. Fas två blev bildernas ”era”. Mobilkamerorna blev bättre och ”bildvänliga” sociala medier som Instagram växte fram. I den tredje vågen är det video som är i fokus. YouTube, Snapchat och Instagram stories är kanaler som bidragit stort till detta. På senare tid är appar som TikTok starkt drivande.

Tips: Föga förvånande är tipset att satsa mer på videobaserad kommunikation. Men fokusera på att lägga merparten av produktionerna på en nivå att ni både budget- och resursmässigt klarar av att regelbundet skapa relevant material. Risken med för ambitiösa projekt är att de uppfattas som ”för” corporate, vilket inte är särskilt positivt i sociala medie-sammanhang, snarare tvärtom. Exempel: Elaine Eksvärds retorikbyrå, Snacka Snyggt, arbetar smart, proffsigt och relevant gentemot målgruppen på Linkedin med inspirerande och tankeväckande korta videos.

Personer har större genomslagskraft än företag/varumärken

Trenden är tydlig, enskilda personer har lättare att skapa engagemang och följe i sociala medier. Människor har helt enkelt lättare att skapa en relation med en person än med ett varumärke/företag. Generellt sett litar människor mer på information från vad en person säger om ett varumärke, än det som kommuniceras direkt från varumärket eller företaget. Betydelsen av influencers kan inte underskattas och lär inte minska med tiden. Men det behöver inte alltid handla om att knyta till sig de största stjärnorna. Det går alldeles utmärkt att arbeta med mikroinfluencers för att få ut sina budskap. Detta kan exempelvis vara personer i ledande befattning för att företag/varumärke, medarbetare eller kunder/ambassadörer.

Tips: Utifrån era uppsatta affärsmål, vilka personer är lämpliga för att personifiera varumärket/produkterna. Om du är konsult så lär du själv givetvis vara i centrum, men även nöjda kunder/uppdragsgivare kan vara behjälpliga. Inspiration: Nordic Choice Hotels med Petter Stordalen som frontfigur/kulturbärare, Tesla/Elon Musk, Apple/Steve Jobs.

Lärandet hamnar allt mer i fokus

Precis som mycket annat så flyttas även utbildningar ut på ”nätet”. I takt med att tempot skruvas upp generellt i samhället så ökar behoven för att regelbundet uppdatera sina kunskaper. Det sker en förflyttning från längre, fysiska, utbildningar till onlineutbildningar som sker parallellt med arbete, resor med mera. Många går kortare onlineutbildningar för att uppdatera sig inom specifika områden. Lärandet och kunskapsdelningen sker även till väldigt stor del i sociala medier. YouTube kryllar av tutorials inom alla möjliga områden, inte minst ”hemmafixare” har stor nytta av matnyttiga videos kring altanbyggen etc. Instagram är en stor kanal för människor att inhämta inspiration och tips kring exempelvis kost, matlagning och träning.

Tips: Nyttja detta behov av ständigt lärande i kommunikationen. Vad har du för specialistkunskaper som är intressanta för befintliga eller potentiella kunder att ta del av? Var inte rädd för att vara generös, i de flesta fallen kommer kunderna höra av sig och tacka för tipsen samt ställa följdfrågorna, sen är dialogen igång för ett potentiellt möte/lunch som kan leda till affärer. Tänk: Ge för att få. Inspiration: Byggmax arbetar enormt bra på sin Youtube-kanal gentemot hemmafixar-målgruppen.

Kontakta mig gärna för vidare diskussion.

brian@sweatybusiness.se

Eller connecta på Linkedin


Föreläsning på SONY FITNESS INNOVATION DAYS

Skrivet den 2019/08/28

I oktober har jag den äran att få föreläsa kring träningsbranschen och digitalisering på SONY-eventet ”Fitness Innovation Days”.

Info om eventet:

Join us for a full day of innovation in Fitness and Health.

Digital technologies open up for new experiences and business. As a gym operator, coach or fitness professional, knowledge about the possibilities and challenges are fundamental.

You´ll get a full day of keynotes, discussions, and exhibitions on new technologies, the connected member experience and how to make money in a digital world. Keynotes from industry professionals like:

Rory McGownGYMetrix – Know your data

Brian van den Brink, SweatyBusiness – The connected member

Kresten Juel JensenMotosumo  – Show me the money

Henrik Bengtsson, Advagym – Innovation in Strength and Cardio

 

Event starts with breakfast and coffee. Lunch will be served for participants.

This is by invitation only with limited seats. The event is open for Gym operators management and staff. Get in touch with one of our representatives or send us a mail at sales@advagymsolutions.com to sign up!

http://facebook.com/advagym


Träning på resande fot

Skrivet den 2019/07/31

Fick möjligheten att gästa Chatflights fina resepodcast TRAVELHACKS för att prata om ”Träning under resan”. Delar med mig av bra tips för dig som vill hålla igång på affärs- och privata resor, såsom; hur väljer du bäst hotell för träning, träningsappar och streamingtjänster, bra rutiner för att få till träningen och en hel del annat. Som en extra bonus pratar vi även om ett par rena träningsevent/destinationer för resorna där träningen är själva destinationen. Finns där poddar finns eller klicka här.

Jag och poddvärd Alexis Barnekow


Sommarträningsprylar

Skrivet den 2019/07/21

Sommarsemestrarna är på ingång för många och innebär en möjlighet att få loss mer tid till träning. Här tipsar jag om bra, snygga och smarta träningsprylar som enkelt får plats i resväskan.


Trendföreläsning på KTH

Skrivet den 2019/05/23

För några veckor sedan fick jag möjligheten att föreläsa hos KTH Innovation kring techtrender inom träningsindustrin samt själv få en inblick i en del av forsknings- och innovationsarbetet som bedrivs inom verksamheten. KTH Innovation satsar under året på ett eget acceleratorprogram inom sports tech. Läs mer om det här.


Plåtning med Sporthälsa

Skrivet den 2019/05/23

Jag och Åsa Ernholm

Häromveckan fick jag möjligheten att vara med och agera sportmodell under en plåtning av sportmode till nätmagasinet Sporthälsa. Det må se soligt och varmt ut på bilderna, men i verkligheten var det hyfsat kyligt och blåsigt i frihamnen i Stockholm. Men ändå en kul upplevelse, totalt sett.


Fitnessfestivalen 2018 – Trendspaning kring ”Fitness Tech” inom träningsbanschen

Skrivet den 2019/03/24

Under Fitnessfestivalen i december (2018) fick jag möjligheten att delta i en trendpanel och spana och diskutera litegrann kring teknologi inom träningsbranschen tillsammans med; Shahin Lauritzen (Holodia VR Fitness), Sara Strömgren (VD, Enterspace VR-center) och Donnie Lygonnis (Business Development Manager, KTH Innovation).

Mina spaningar kretsade kring

1. Hemmaträning växer mycket snabbare än traditionell träning på gym/träningscenter. Drivande är bl a den snabba digitala utvecklingen (snabba uppkopplingar, bättre streaminglösningar, stora skärmar i hemmen mm) som tillgängliggör attraktivt paketerat streamat träningsinnehåll via appar, tv:n mm. Dessutom växer det fram intressanta företag/tjänster som kombinerar hårdvara (t ex cyklar, löpband mm) med streamat innehåll. Exempel: @onepeloton och @nordictrack

2. Träningsappar har svårt att engagera över tid. Det finns ca 150 000 ”fitness apps” tillgängliga för konsumenter. 2% överlever 30 dagar och endast 1% lyckas hålla uppe användandet efter 90 dagar.

3. Wearables (bärbar tech) växer explosionsartat. Från dåtidens stegräknare och pulsmätare finns det idag teknologi som mäter olika typer av aktivitetsdata i bland annat vardagliga prylar som mobiler, klockor och kläder/skor. Frågan är sedan vad vi ska göra med all data. Det är nästa nöt att knäcka för att över tid hålla uppe intresset för att mäta saker.