Trender i sociala medier 2019

Skrivet den 2019/08/30

I veckan fick jag möjligheten att föreläsa hos HRM Affärsutveckling kring hur personer och organisationer/varumärken kan tänka för att bli mer framgångsrika i sitt varumärkesbyggande. I detta inlägg sammanfattar jag ett par trender som jag tog upp samt ger tips på hur man kan utnyttja dessa.

Video, video och ännu mera video

Inom sociala medier är vi inne i den tredje fasen av kommunikation. Första fasen bestod mestadels av textbaserad kommunikation på exempelvis Facebook. Fas två blev bildernas ”era”. Mobilkamerorna blev bättre och ”bildvänliga” sociala medier som Instagram växte fram. I den tredje vågen är det video som är i fokus. YouTube, Snapchat och Instagram stories är kanaler som bidragit stort till detta. På senare tid är appar som TikTok starkt drivande.

Tips: Föga förvånande är tipset att satsa mer på videobaserad kommunikation. Men fokusera på att lägga merparten av produktionerna på en nivå att ni både budget- och resursmässigt klarar av att regelbundet skapa relevant material. Risken med för ambitiösa projekt är att de uppfattas som ”för” corporate, vilket inte är särskilt positivt i sociala medie-sammanhang, snarare tvärtom. Exempel: Elaine Eksvärds retorikbyrå, Snacka Snyggt, arbetar smart, proffsigt och relevant gentemot målgruppen på Linkedin med inspirerande och tankeväckande korta videos.

Personer har större genomslagskraft än företag/varumärken

Trenden är tydlig, enskilda personer har lättare att skapa engagemang och följe i sociala medier. Människor har helt enkelt lättare att skapa en relation med en person än med ett varumärke/företag. Generellt sett litar människor mer på information från vad en person säger om ett varumärke, än det som kommuniceras direkt från varumärket eller företaget. Betydelsen av influencers kan inte underskattas och lär inte minska med tiden. Men det behöver inte alltid handla om att knyta till sig de största stjärnorna. Det går alldeles utmärkt att arbeta med mikroinfluencers för att få ut sina budskap. Detta kan exempelvis vara personer i ledande befattning för att företag/varumärke, medarbetare eller kunder/ambassadörer.

Tips: Utifrån era uppsatta affärsmål, vilka personer är lämpliga för att personifiera varumärket/produkterna. Om du är konsult så lär du själv givetvis vara i centrum, men även nöjda kunder/uppdragsgivare kan vara behjälpliga. Inspiration: Nordic Choice Hotels med Petter Stordalen som frontfigur/kulturbärare, Tesla/Elon Musk, Apple/Steve Jobs.

Lärandet hamnar allt mer i fokus

Precis som mycket annat så flyttas även utbildningar ut på ”nätet”. I takt med att tempot skruvas upp generellt i samhället så ökar behoven för att regelbundet uppdatera sina kunskaper. Det sker en förflyttning från längre, fysiska, utbildningar till onlineutbildningar som sker parallellt med arbete, resor med mera. Många går kortare onlineutbildningar för att uppdatera sig inom specifika områden. Lärandet och kunskapsdelningen sker även till väldigt stor del i sociala medier. YouTube kryllar av tutorials inom alla möjliga områden, inte minst ”hemmafixare” har stor nytta av matnyttiga videos kring altanbyggen etc. Instagram är en stor kanal för människor att inhämta inspiration och tips kring exempelvis kost, matlagning och träning.

Tips: Nyttja detta behov av ständigt lärande i kommunikationen. Vad har du för specialistkunskaper som är intressanta för befintliga eller potentiella kunder att ta del av? Var inte rädd för att vara generös, i de flesta fallen kommer kunderna höra av sig och tacka för tipsen samt ställa följdfrågorna, sen är dialogen igång för ett potentiellt möte/lunch som kan leda till affärer. Tänk: Ge för att få. Inspiration: Byggmax arbetar enormt bra på sin Youtube-kanal gentemot hemmafixar-målgruppen.

Kontakta mig gärna för vidare diskussion.

brian@sweatybusiness.se

Eller connecta på Linkedin


Inga kommentarer to "Trender i sociala medier 2019"


    Kommentera inlägget!

    Viss HTML i kommentaren är OK