Fitnessfestivalen 2018 – Trendspaning kring ”Fitness Tech” inom träningsbanschen

Skrivet den 2019/03/24

Under Fitnessfestivalen i december (2018) fick jag möjligheten att delta i en trendpanel och spana och diskutera litegrann kring teknologi inom träningsbranschen tillsammans med; Shahin Lauritzen (Holodia VR Fitness), Sara Strömgren (VD, Enterspace VR-center) och Donnie Lygonnis (Business Development Manager, KTH Innovation).

Mina spaningar kretsade kring

1. Hemmaträning växer mycket snabbare än traditionell träning på gym/träningscenter. Drivande är bl a den snabba digitala utvecklingen (snabba uppkopplingar, bättre streaminglösningar, stora skärmar i hemmen mm) som tillgängliggör attraktivt paketerat streamat träningsinnehåll via appar, tv:n mm. Dessutom växer det fram intressanta företag/tjänster som kombinerar hårdvara (t ex cyklar, löpband mm) med streamat innehåll. Exempel: @onepeloton och @nordictrack

2. Träningsappar har svårt att engagera över tid. Det finns ca 150 000 ”fitness apps” tillgängliga för konsumenter. 2% överlever 30 dagar och endast 1% lyckas hålla uppe användandet efter 90 dagar.

3. Wearables (bärbar tech) växer explosionsartat. Från dåtidens stegräknare och pulsmätare finns det idag teknologi som mäter olika typer av aktivitetsdata i bland annat vardagliga prylar som mobiler, klockor och kläder/skor. Frågan är sedan vad vi ska göra med all data. Det är nästa nöt att knäcka för att över tid hålla uppe intresset för att mäta saker.


Inga kommentarer to "Fitnessfestivalen 2018 - Trendspaning kring "Fitness Tech" inom träningsbanschen"


    Kommentera inlägget!

    Viss HTML i kommentaren är OK