Tränings- och sportindustrier under förändring

Skrivet den 2016/04/04

Skrev för några veckor sedan en trendspaning på Linkedin kring saker som påverkar tränings- och sportindustrin just nu.

Träning och hälsa som livsstil ter sig allt mer som en självklarhet för fler och fler. Vi ser bland annat fler som vågar följa sin passion och tar intresset för en aktiv livsstil som försörjning på hel- eller deltid, arbetsgivare som förväntas ge ordentligt spelrum åt anställda att kunna bibehålla sina träningsvanor på, eller i anslutning till arbetet samt att stora delar av reseindustrin anpassar delar av sitt utbud efter denna törst efter att aktivera sig även på resande fot. Tre intressanta spaningar som jag observerar:

Livsstil styr semestern

För reseindustrin har människors intresse och önskan för fysisk aktivitet gjort att stora delar av spelkartan håller på att ritas om. För många innebär semestern, eller affärsresan för den delen, en möjlighet att kunna fokusera på sig själv, utan vardagens rutiner och måsten. Affärs- och weekendhotell förväntas, åtminstone, husera ett hyfsat gym för att kunna stilla behoven hos affärs- och weekendresenärerna . Reseföretaget Ving presenterade i slutet av förra året sin årliga trendspaning, och i den är det tydligt att resenärerna numera och ännu mer framöver ställer högre krav på sina researrangörer i form av bland annat ett mer nischat träningsutbud samt högre tillgänglighet, dvs. fler träningsmöjligheter.

Brian van den Brink Playitas

I Vings trendspaning nämns även två specifika trender; ”Träning och upplevelser i symbios” och ”Från Tourist till Localist”. Detta kopplar jag ihop med begreppet”Experience Economy”, idén om att företag och varumärken behöver skapa minnesvärda upplevelser och att det är själva upplevelsen som egentligen är produkten. Vår tid har skapat möjligheter och en önskan att resa och uppleva så mycket som möjligt runtom i världen. Här spelar träning/sport en stor roll sedan tidigare (ex. klassiska sportevenemang), men kanske ännu mer i framtiden. Jag har själv tränat och coachat ett par lag inför olika hinderbanelopp och har sedan följt mina ”adepters” vidare färd med att anmäla sig, bli inbjudna till och delta i OCR-lopp över hela jordklotet samt connecta med människor de aldrig annars hade kommit i kontakt med. CrossFit-communityn är ett bra exempel på en annan värld där man har en öppen och välkomnande attityd, vilket gör att en ”CrossFitter” är välkommen in att träna på i princip vilken CrossFit-box som helst i världen när hen är ute och reser. What goes around comes around.

Flexibilitet vinner mark

I vår alltmer snabbfotade värld vinner den aktör som kan erbjuda en flexibel och enkel (för kunden) lösning. Vill konsumenten ex. träna, se på film eller köpa något så vill den göra det när det passar hen. Inte när det bäst passar leverantören. Inom tränings- och hälsoområdet växer intressanta start-ups up fram i form av ex. amerikanska ClassPass som via ett medlemskap erbjuder träning på tusentals träningsanläggningar och studios. I Sverige har vi nyligen fått våra första motsvarigheter genom Fitnesscollection och Heyouts. Mer om dessa kan du läsa i en tidigare trendspaning som jag gjort.

Brian van den Brink HeyOuts

Jag ser även bland annat ett växande antal koncept kring onlineträning. Som en helt fristående tjänst, integrerad del i medlemskapet, eller som en värdeskapandeadd-on. Vilket möjliggör träning även utanför det fysiska träningscentret, när som helst, i princip var som helst.

Virtual och Artificial Reality

Den ”riktiga” världen och den digitala börjar allt mer mötas och i skarvarna sker intressanta saker och gränserna blir ibland ganska suddiga. Exempelvis golfmärket TaylorMade som distribuerar VR-glasögon till golfshoppar för att föra konsumenterna närmare spelet och proffsen. Teknologin gör det möjligt att fånga och presentera innehåll för en unik upplevelse.

Under NHL-hockeyns All Star game gavs fans möjligheten att uppleva hur det skulle kännas att spela i ett av All Star-lagen.

Brian van den Brink VR

Vad VR-teknologin kommer medföra för träningsindustrin framöver kan man bara spekulera i, det ligger nog en bit bort i tiden. Men det är väldigt spännande att fundera kring, jag tror att vi kommer se en träningsindustri som, vare sig den vill eller inte, kommer att förändras och digitaliseras i snabb takt och på så sätt samtidigt troligen kommer kunna locka till sig ännu fler utövare.


Inga kommentarer to "Tränings- och sportindustrier under förändring"


    Kommentera inlägget!

    Viss HTML i kommentaren är OK