FLEXIBEL TRÄNING

Skrivet den 2015/12/22

I en trendspaning häromdagen skrev jag om ett par områden som träningsbranschen behöver fundera till kring för att kunna vara konkurrenskraftiga i en allt mer digital sam- och framtid. Där nämnde jag bland annat ”On-demand” som ett viktigt område. Med det menade jag flexibilitet i konsumtionen av träning. Att kunna träna när jag vill, var jag vill och hur jag vill. Har du ett medlemskap på ett gym idag så får du förhålla dig till anläggningens pass-scheman på bestämda dagar och tider. Har du otur och missar ditt favoritpass kanske det dröjer en vecka tills du nästa gång får möjligheten. Nu är en svensk motsvarighet till ClassPass på väg att lanseras, nämligen tjänstenFitnesscollection. Mot en månadskostnad får användaren tillgång till mängder av träningspass på olika träningscenter i Stockholm (i lanseringsfasen, planen är att expandera).

En av grundarna, Mahesh Kumar, kommenterar för DI Digital: “Svenskar är väldigt intresserade av träning och vi är väldigt snabba på att importera nya träningsformer från New York och London och så vidare. Vi vill rida på den vågen och samla utbudet på ett och samma ställe, för att göra det enkelt att prova nya saker”.

Det ska bli intressant att se utvecklingen för Fitnesscollection. Jag tycker att det är ett spännande sätt att paketera medlemskap/träning, och helt i linje med digitala tjänster, såsom Spotify, Uber och Airbnb, som tagit mark med buller och bång, utan att själva äga själva kärnprodukten.

Vilka är utmaningarna? Jag skulle tippa på att några av dessa är kritiska för att få fart på tjänsten:

Tillräckligt stort utbud. Dels variationen i antalet olika träningsformer, antalet anslutna träningscenter, men även att de anslutna centren kan leverera kapacitet så att Fitnesscollections användare faktiskt kan nyttja medlemskapet.

Antalet pass per månad på ett och samma träningscenter är begränsat till tre stycken. Vi är vanedjur och sannolikheten är hög att en användare till slut hittar ”sitt” träningscenter och lämnar tjänsten. Fast det kan lika gärna bli att användarna kombinerar Fitnesscollection med ett ”vanligt” medlemskap hos någon aktör i branschen. Som ett komplement.

Antalet användare. Viktigt för tjänsten blir sannolikt att bygga volym i form av antal användare då en väsentlig(?) del av intäkterna sannolikt går tillbaks till de anslutna träningscentren. Vissa andra tjänster som lyckats vinna mark snabbt betalar användaren t ex för först när de nyttjar tjänsten, i det här fallet motsvarande ett faktiskt genomfört träningspass.

Det blir intressant att följa detta och möjligheterna att lyckas borde vara stora.

Uppdatering (20151211): har även fått tips av en person kring en annan liknande svensk tjänst. Nämligen  HeyOuts, som än så länge mest har knutit till sig Yoga-studios och CrossFit-boxar.


Inga kommentarer to "FLEXIBEL TRÄNING"


    Kommentera inlägget!

    Viss HTML i kommentaren är OK