MAXA DIN FÖRBRÄNNING

Skrivet den 2015/07/31

Jag har ju som ett av mina höstmål att jag ska droppa 17 kg kroppsvikt fram till den sista oktober. Ett ganska saftigt mål, men absolut inte omöjligt med en bra disciplin och ett bra upplägg för kost/träning. Jag har valt att testa ett online-koncept kring kosten som är framtaget av Jill Holmström, som driver siten ”Maxa din förbränning”. Jag gillar Jills synsätt på kost. Hon förespråkar inte att man ska utesluta en massa saker (förutom det som inte bidrar med näring). Det är ”vanlig” mat, baserat på riktiga råvaror. Hennes filosofi är att äta rätt och mycket när du väl ska äta, för att på så sätt minimera sötsuget och småätandet mellan måltiderna. Jill påpekar även att nästan alla dieter därute förespråkar uteslutning utav någonting, vilket hon menar aldrig funkar i längden. Gemene mans mellanmål består tyvärr ofta av snabba kolhydrater (bullar, kakor etc) och socker. Detta gör att man inte håller sig mätt och inte helt sannolikt behöver ytterligare ett snack. Dessa snabba snacks innehåller väldigt mycket energi, men lite näring och mättnad. Vilket gör att du snabbt hamnar i ett dagligt energiöverskott (du får i dig fler kalorier/dag än vad du gör av med).

kexchoklad-rotfrukter1

 

Exempel på hur mycket energi en liten bit kexchoklad innehåller jämfört med t ex en halv tallrik med rotfrukter. Var inte rädd för kolhydraterna, välj bara bättre källor. Rotfrukterna innehåller mer näring och ger en mättnadskänsla som håller i sig. Med Kexchokladen funkar det precis tvärtom + att kaloriintaget snabbt sticker iväg. [Bild lånad av Jill Holmström]

Jag har signat upp på Jills online-koncept ”Wake Up In Shape”. Som är ett 90-dagars viktminskningsprogram innehållande energiberäkning av ens personliga dagliga energibehov, menyförslag baserat på ens energibehov, inspiration och övningar i form av videos, lista på bra, respektive mindre lämpliga livsmedel, recept mm. Det ska bli väldigt spännande att följa detta koncept.

Inga mål utan mätbarhet, brukar jag säga. Så för att tracka min utveckling kommer jag veckovis att mäta: vikt, kroppsfett samt midjemått. Det är det bästa sättet att hålla motivationen på topp samt hålla koll på om man är på rätt spår.

Energikalkylatorn är suverän och ger en koll på vilket energibehov man har (för man har inte samma behov över tid). Syftet med kalkylatorn är, förutom att veta vad man behöver för att gå +/- noll om dagarna, att lägga sig, enligt Jill, ca 300-500 kalorier under dagsbehovet för att tappa vikt på ett bra sätt (stabil viktnedgång + att man tappar fett och inte muskler). Oron blir då lätt att man inte kommer känna sig mätt när man äter mindre än man behöver. MEN, det gör man inte! Nyckeln är att äta RÄTT typ av mat så att man blir mätt och får i sig den näring man behöver, men man håller energimängden i schack (samma princip som Kexchokladen ovan). Så när man tappat vikt så räknar man kontinuerligt ut sitt energibehov och anpassar kostintaget efter progressionen. För att hålla koll på hur mycket energi (kalorier) jag får i mig per dag registrerar jag allt jag äter och dricker i appen/webbsidan Lifesum. Där har jag skapat ett konto (kostnadsfritt i grundutförande), där jag knappat in min vikt idag samt målvikt etc. Där har jag även knappat in mitt  dagliga energimål (300 – 500 kalorier under mitt egentliga behov) och sedan lägger jag dagligen in det jag äter, dricker och tränar så har jag järnkoll på att jag får i mitt det jag ska och varken ligger över målet, eller för lågt under (inte heller bra, och ett vanligt misstag många gör när de vill gå ned i vikt).

Lifesum Brian van den Brink

 

Översikt över vyn i Lifesum

IMG_7387

Min frukost i morse. Inget hokus-pokus, bara rejäl mat med alla delar  som behövs i form av näringsämnen. Lade även till lite Omega 3-kapslar. Jag föredrar nog dock lite mer proteinbaserade frukostar (omelett med grönsaker och skinka/kyckling etc). Känner att jag håller mättnaden längre på den typen av mat. Så då blir det mer av det framöver helt enkelt. Känns dock skönt att inte behöva exkludera t ex kolhydrater.

Följ gärna Jills Blogg för mer inspiration kring kost. Superbra och vettigt! I nästa inlägg kommer jag skriva om livsmedel som kommer stötta din viktminskning och vilka som inte kommer att hjälpa till.


Inga kommentarer to "MAXA DIN FÖRBRÄNNING"


    Kommentera inlägget!

    Viss HTML i kommentaren är OK