SÖNDAGSLÄSNING: ”ABS ARE MADE IN THE KITCHEN”

Skrivet den 2013/09/01

Det här inlägget markerar startskottet för lite längre blogginlägg som kommer att postas varje söndag. Denna vecka handlar det om kost.

I västvärlden är fetma och stillasittande några av de största problemområdena. På gund av vår intelligens har vi uppfunnit maskiner och prylar som gör så att vi knappt behöver göra något själva och vi har uppfunnit effektiva metoder att billigt framställa välsmakande och aptitliga livsmedel. Aldrig förr har vi haft så många olika dieter, light-produkter, sockerfria produkter osv, ändå blir vi fetare och fetare. Veckans inlägg ger tips om mat som bör ingå i din kost för att minska fett och må bättre. På riktigt och långsiktigt. Vissa experter hävdar att så mycket som 70-80 % av träningsresultet hänger på dina kostvanor.

Coca-Cola-Life-Well-Death-doesn-t-have-quite-the-same-ring_strict_xxl

Coca Cola Life – sötad med stevia

Ät fisk. Lax, vit fisk, ansjovis, makrill och sardiner. Denna typ av fisk innehåller höga halter Omega 3, vilket är väldigt gynnsamt för fettförbränning. Se till att äta fisk av denna typ minst tre gånger per vecka.

Nötter. Valnötter och mandlar. Nötter innehåller höga halter antioxianter, protein, fibrer och hälsosamma fetter. Ät en portion nötter (näve) i anslutning till en högprotein-måltid. Passa dig för att småäta nötter som snacks, de är riktiga energibomber. Överskottsenergi lagras i slutändan in som fett i din kropp.

Super-bär. Blåbär, hallon och jordgubbar innehåller höga halter av fibrer och antioxidanter. Variera med superfrukterna mango, röda körsbär och granatäpple. Var inte rädd för att äta frukt, men vill du går ner i vikt bör du begränsa intaget till 1-2 stycken per dag. Frukt innehåller nämligen en typ av socker, fruktos, som är bättre än glukos (“vanligt” socker). Som vi känner till sedan gammalt så innehåller socker extremt mycket energi.

superberries1

Bär is the shit

Avokado. Lägg in avokado i din kost ett par dagar per vecka. Innehåller nyttiga fetter som är bra för din kropp. Perfekt som mellanmål med t ex keso.

Gröna grönsaker. Broccoli, spenat, sparris med flera hjälper kroppen att rensa ur kemiskt östrogen (toxiner) ur kroppen. Inkludera i kosten flera gånger per dag. Helst råa, men kokta fungerar också utmärkt.

Ägg. Innehåller bra protein. Ät ett par dagar i veckan, dock inte varje dag. Det har visat sig att de kan orsaka intoleranser i kroppen.

Avocado-Rock-Me-Fabulous

Kaffe och grönt te-extrakt. Många studier visar på att kaffe och grönt te ökar kroppens metabolism (förbränning). Ingen lösning i sig på fettproblemet, men en fin extra ingrediens om övrig kost ser bra ut.

Kimchi. Koreansk fermenterad rätt, oftast gjort utav kål, lök, vitlök och fibrer. Positiv effekt på insulinkänslighet (dämpar insulinpåslagen). Finns i en massa olika variationer, undvik de sockrade.

Vinäger. Hjälper till att minska insulinpåslaget du får via din mat. Sprinkla över salladen och sänk GI-värdet på hela lunchen/middagen.

green-tea

Grönt te är bra för din kropp. Addera en kanelstång så dämpas sötsuget under dagen.

Till sist. Minska på stressen och tappa kilon. Stresshormonet Kortisol främjar inlagringen av fett i kroppen. Så länge du är stressad och har ett högt kortisolpåslag kommer du inte att bli av med ett gram fett. Stressrelaterad fetma lägger sig oftast kring midjan. Det är ingen slump att många högpresterare i arbetslivet har en kula på magen. Är du redan stressad i vardagen så är det smartaste du kan göra att stressa ned kroppen på fritiden genom träningsformer som minskar på stressen, t ex lugn styrketräning, promenader och yoga. Det är oftast en direkt dum taktik att addera ytterligare stress till kroppen genom högintensiv träning. Denna punkt förklarar delvis fenomenet med människor som ”tränar som galningar”, men ändå aldrig blir av med sina extrakilon. Vi känner alla någon sådan person i vår närhet. Om du har en väldigt stressad vardag (arbete och privat) bör du konsultera en personlig tränare för få ett upplägg som passar din livssituation bäst.

Tre snabba tips på vad du ska undvika:

  • Snabba kolhydrater. Omvandlas blixtsnabbt till socker i din kropp, men energieffekten är förförande kortvarig och följs snabbt av en tung dipp (“matkoma”) och snart är du hungrig igen. Exempel på livsmedel: Vit pasta, vitt bröd, vitt ris, godis, läsk, “vitaminvatten”, teriyaki-såser, friterad mat, panerad mat mm.
  • Småätande. Försök att få till tre ordentliga mål om dagen (frukost, lunch och middag) och sedan 2-3 bra mellanmål däremellan. Max tre timmar mellan varje mål. Tips på mellanmål: Kesella med bär, omelett eller äggröra, kokta ägg, frukt eller proteinshake (i nödfall, om mat inte finns).
  • Att utesluta fett. Ett av de vanligaste misstagen är att man jagar fettet, som av många utpekats som den största boven i viktökningsdramat. Anledningen är i mångt och mycket uppbyggt av missuppfattningar om hur kroppen fungerar samt av framförallt livsmedels- och läkemedelsföretag som vill tjäna pengar på våra rädslor och okunskaper. Däremot, eliminera farliga fetter såsom; transfetter (friterad mat, kakor, chips osv), och öppna dörren på vid gavel för nyttiga fetter från nötter, fisk, avokado, Omega och liknande. Kroppen behöver bra fetter för att fungera optimalt.

Dröm stort. Börja smått. Starta nu.


Inga kommentarer to "SÖNDAGSLÄSNING: "ABS ARE MADE IN THE KITCHEN""


    Kommentera inlägget!

    Viss HTML i kommentaren är OK