Om mål.

Skrivet den 2013/03/30

Satte ju upp ett antal träningsmål inför året, och såhär tre månader in på det nya året är det läge att se över målen och se hur jag egentligen ligger till, dessa mål satte jag upp i slutet av december:

1. Bli återställd i mitt knä. Kommentar: Viktigaste målet för året. Efter kommande operation är det ca 6 månader tills jag beräknas vara återställd. Med andra ord borde jag vara det framåt slutet på 2013. Vanskligt, men fullt realistiskt. Största utmaningen utav mina fyra mål. Status: Skippar ny operation tills vidare till förmån för rehabträning, försöka träna musklerna runtomkring starkare samt gå ned i vikt för att minska belastningen. Ingen löpning heller (sliter för mycket på knäna) Betyg: On track!

2. Gå ned 10 kg till slutet av feb. Kommentar: Jag vill vara så lätt som möjligt inför nästa operation, det är tungt att hoppa runt på kryckor. Easy peasy, förmodligen färdig med detta i slutet av jan. Bara att skärpa till kosten och köra intervallträning. Status: Har ändrat målet till sista april, lite väl drastiskt att droppa 10 kg på 2 månader. Startade på 96 kg, ligger idag på 91 kg. Jag har således 5 kg kvar att gå ned på lite mer än 4 veckor. Betyg: Helt ok, fixar det nog med bra disciplin på träning och mat.

3. Snitta 3 träningspass i veckan sett över hela året. Kommentar: Hade siktat på 4 pass/vecka i ”normala” fall. Men operationen gör att jag är osäker på hur det kommer att påverka. Bör vara ganska lätt för mig att klara av. Status: Snittar över fyra pass/vecka. On track!

4. Utbilda mig till gruppträningsinstruktör och ta licens att köra klasser. Under våren kommer jag att gå SAFE:s teoriutbildning och sedan kommer jag under året att gå deras Förberedande gruppträningsutbildning och slutligen licensutbildning i Gruppträning funktionell styrka. Kommentar: Jag är redan anmäld och klar till utbildningarna, så nu finns det ingen återvändo. Planen att börja instruera i klasser från och med januari 2014. Jag har tänkt mig klasser typ Cross training, Shape, Nike Training Club och liknande klasser. Status: Klar med grunteoriutbildningen (krossade på tentan, 95 % av alla svar rätt (70 % behövdes för godkänt). Nu siktar jag på gruppträningsutbildningen i maj och sedan efter det lutar det åt en utbildning inom personlig träning i juni/juli. Betyg: Topp!

Jag har även lagt till ett till mål längs med vägen, som gäller kroppsfett: Jag siktar på att tappa ca 4 % kroppsfett under de närmaste 4-5 veckorna (fram till sista april). BioSignature-mätningen som jag gjorde i tisdags visade på att mitt kroppsfett ligger på ca 16,5 % idag. Gör jag det jag ska så kommer jag alltså att ligga på ca 12,5 – 12 % i slutet av april. Under maj/juni kommer målet att vara att kapa ytterligare 2 % så att jag ligger på ca 10 % i sommar. Status: Bör inte vara några problem

You are

Dagens pass 30/3

Uppvärmning: Cykling till gymmet och sedan dynamiska uppvärmningsövningar

Övningspar 1: Marklyft, 45 sek vila och sedan Sternum pull ups, 5 set x 6 reps 45 sek vila och sedan på marklyften igen osv

Övningspar 2: Russian step ups, 45 sek vila och sedan dips, 4 set x 8 reps

Övningspar 3: Lårcurl på boll, ifrån kroppen), 45 sek vila och sedan hantelpress på lutande bänk, 4 set x 6-8 reps månader in på

Prenumerera på bloggen. Nu har jag lagt till en funktion som gör det möjligt att prenumerera på bloggen, längst nere i högra hörnet ska det komma upp en liten flik som det står ”Follow” på, fyll i e-post så får du en uppdatering på mailen. Smidigt.

Du har väl inte missat träningsklubben som jag dragit igång? www.facebook.com/creactivetc


Inga kommentarer to "Om mål."


    Kommentera inlägget!

    Viss HTML i kommentaren är OK