Rygg.

Skrivet den 2013/03/07

Blev ett ryggpass idag efter timmarna i skolbänken. Nu när vi kommit in litegrann i utbildningen (3 dagar kvar) så blir man allt mer insatt i musklerna, skelettet och hur allting hänger ihop. Idag fick vi känna på kropps- och rörelseanalys. Intressant att få granska varandra för att se var ev svagheter/orörligheter sitter. Jag blev även varse om att jag behöver jobba lite med musklerna mellan skulderbladen och baksida axel (deltoideus) för att ”flytta” fram bröstet lite mer och få bak axlarna lite.

Passet (3 övningar, arbete under tre min, så många varv som möjligt på varje 3-minuters-period x 4 omgångar, 1 min vila mellan varje omgång):

10 st stående rodd med skivstång, 20 st raka kettlebellsvingar (höga) och 10 st pull ups.

Core: Plankan: 30 sek i varje position, 4 varv, 1 min vila mellan varje varv. Positioner hög rak planka (raka armar), sedan samma princip på höger och vänster arm.

Avslutade med en extra övning för att få till ”problematiken” som jag nämnde i inledningen. Körde helt sonika med gummiband, rakt utsträckta armar framför bröstet och sedan drar man armarna (och gummibandet) åt sidorna (simultant) samtdigt som man fokar på musklerna mellan skulderbladen och baksida axlar.

0001

Startläge

0002

Ytterposition

Stats

Bra stats so far. Målet är att under det här året snitta minst 4 träningspass/vecka. Kommer sikta på 2-3 pass i gymmet/yoga och sedan när våren kommer blir det ca 2 pass på min nyinköpta racer-cykel. Sounds like a plan!


Inga kommentarer to "Rygg."


    Kommentera inlägget!

    Viss HTML i kommentaren är OK