Tema: Fettförbränning – avsnitt 1

Skrivet den 2013/02/24

Tänkte börja med olika teman på min blogg framöver. Under en given tidperiod kommer jag att fokusera kring ett ämne och förmedla vad experterna säger om detta samt mina egna tankar och funderingar. Första temat blir ett klassiskt område, nämligen fettförbränning (och viktnedgång). I västvärlden är detta ett av de största problemområdena pga av vår livsstil, kostintag och vanor. Under de kommande två veckorna har jag alltså fokus på fettförbränning och viktminskning.

Jag har via min kostrådgivare, Martin Gilck, fått tips om en träningsguru som heter Charles Poliquin. Hans tankar och idéer hänger mycket tätt samman med hur jag ser på saker och ting och därför börjar jag med honom på temat fettförbränning. Poliquins tips på 10 livsmedel som bör ingå i din kost för att minska fett och må bättre:

1. Ät fisk: Lax, vit fisk, ansjovis, makrill och sardiner. Denna typ av fisk innehåller höga halter Omega 3, vilket är gynnsamt för fettförbränning.

Salmon Steak

2. Nötter: valnötter och mandlar. Nötter innehåller höga halter antioxianter, protein, fibrer och hälsosamma fetter. Ät en portion nötter (näve) i anslutning till en högprotein-måltid.

3. Whey-protein: Hjälper till att öka metabolismen (förbränning), innehåller antioxidanter och hjälper till att reparera kroppen efter tuff träning.

4. Bär: Blåbär, hallon och jordgubbar. Höga halter av fibrer och antioxidanter. Variera med superfrukterna mango röda körsbär och granatäpple.

strawberries

5. Avokado: Lägg in avokado i din kost ett par dagar per vecka. Innehåller nyttiga fetter.

6. Gröna grönsaker: Broccoli, spenat, sparris med flera hjälper kroppen att rensa ur kemiskt östrogen (toxiner) ur kroppen. Inkludera i kosten flera ggr per dag. Helst råa, men kokta går också utmärkt.

Green-Veggies

7. Ägg: Innehåller bra protein. Ät ett par dagar i veckan, inte varje dag dock. Det har visat sig att de kan orsaka intoleranser i kroppen.

8. Kaffe och grönt te-extrakt: Många studier visar på att kaffe och grönt te ökar kroppens metabolism. Ingen lösning i sig på fettproblemet, men en fin extra ingrediens om övrig kost ser bra ut.

9. Kimchi: Koreansk fermenterad rätt, oftast gjort utav kål, lök, vitlök och fibrer. Positiv effekt på insulinkänslighet (dämpar insulinpåslagen). Finns i en massa olika variationer, undvik de sockrade.

10. Vinäger: hjälper till att minska insulinpåslaget du får via din mat. Sprinkla över salladen och sänk GI-värdet på hela lunchen/middagen.

Är nyttig mat så tråkig som många påstår? Tror jag icke! Det finns en massa gott att frossa i. It’s your choice.


Inga kommentarer to "Tema: Fettförbränning - avsnitt 1"


    Kommentera inlägget!

    Viss HTML i kommentaren är OK